شش قدم؛ شاهکار پرسپولیس در شبی رویایی، نکونام: عکسش روی کمد مدیر فدراسیون است - BBC News فارسی (2024)

شش قدم؛ شاهکار پرسپولیس در شبی رویایی، نکونام: عکسش روی کمد مدیر فدراسیون است - BBC News فارسی (1)

منبع تصویر، FFIRI

در پایان هفته بیست و هشتم رقابت‌های لیگ برتر، پرسپولیس به شکلی معجزه‌وار و غیرقابل باور به صدرجدول لیگ برتر رسید. این تیم بازی سه بر صفر باخته را با پیروزی ۳-۴ عوض کرد و استقلال که در تصور شکست قطعی پرسپولیس بود، بازی مقابل نساجی را رها کرد و غافلگیر شد.

جواد نکونام، سرمربی استقلال، که تعداد موقعیت‌هایش مقابل نساجی به تعداد انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسید، تقصیر را گردن فدراسیون فوتبال انداخت و ادعا کرد یک مدیر در فدراسیون فوتبال، عکس پرسپولیس را به کمدش چسبانده است.

حالا پرسپولیس در فاصله دو هفته مانده به پایان لیگ برتر، به صدر جدول لیگی رسیده که از ابتدای فصل در اختیار سپاهان و پس از آن استقلال بود.

تیم‌های قعرنشین فولاد و نساجی با پیروزی و تساوی برابر حریفان خود، احتمال بقای‌شان را بالا بردند. مس رفسنجان بار دیگر برنده شد، سپاهان دو بر صفر برابر هوادار به پیروزی رسید و تراکتور در خانه پیکان به تساوی بدون گل رسید.

بازی هفته: پرسپولیس - استقلال خوزستان

ورزشگاه آزادی تهران، جمعه میزبان یکی از عجیب‌ترین دیدارهای سال‌های اخیر فوتبال ایران بود. استقلال خوزستان که در فصل ۹۶-۱۳۹۵ قهرمانی را در آخرین هفته لیگ برتر از پرسپولیس ربوده بود، این بار برای بقای خود در لیگ برتر و البته جلوگیری از قهرمانی پرسپولیس وارد زمین شد.

Skip مطالب پیشنهادی and continue reading

مطالب پیشنهادی

  • شش قدم؛ داربی تماشایی نبود، سپاهان و تراکتور به مدعیان نزدیک شدند

  • شش قدم؛ زنان تبریزی در ورزشگاه، یک پیروزی یک بر صفر دیگر برای استقلال

  • پرسپولیس و استقلال؛ پنج نکته در مورد داربی ۱۰۳

  • شش قدم؛ تخت گاز سپاهان و استقلال به سوی قهرمانی

End of مطالب پیشنهادی

پرسپولیس که احتمالا تصور می‌کرد قرار است با تیمی دست و پا بسته مواجه شود، در چشم بر هم زدنی، دروازه‌اش باز شد. دقیقه چهارم علیرضا کاظمی برای استقلال خوزستان گل زد و این آغاز حملات احساسی پرسپولیس بود.

استقلال خوزستان موفق شده بود در نیمه اول با تاکتیک آفسایدگیری، نه تنها عیسی آل‌کثیر در خط حمله که بازیکنان کناری پرسپولیس مانند ترابی و اورونوف را هم از کار بیاندازد.

این تیم که نیمه اول را با هوشیاری مقابل تیم احساساتی پرسپولیس بازی می‌کرد، دو بار دیگر دروازه میزبان را در دقایق پایانی نیمه نخست گشود تا هم خودش مطمئن شود که به سه امتیاز بازی رسیده و هم استقلال تهران را فریب دهد؛ استقلال پس از گل‌زنی‌های هم‌نام خوزستانی‌اش در تهران، تا حدی زیادی دست از ضدحملات خود در مازندران کشید و فقط دفاع کرد تا با تک امتیاز خارج از خانه، صدرنشینی‌اش را قطعی کند.

در نیمه دوم، سه عامل پرسپولیس را نجات داد. اول تاکتیک متفاوت اوسمار ویرا که از هافبک‌های کناری‌اش خواست از منطفه آفساید استقلال خورستان خارج شوند. دوم، اخراج زودهنگام ساویو روبرتو، هافبک استقلال خوزستان، که روزی درخشان را پشت سر می‌گذاشت و سوم فشار مضاعف و خستگی‌ناپذیر تماشاگران پرسپولیس.

پرسپولیس دقیقه ۷۶ با ضربه پنالتی حسین کنعانی‌زادگان به گل اول رسید. پس از آن دانیال اسماعیلی‌فر در دقیقه ۷۸ و عیسی آل‌کثیر در دقیقه ۸۵ گل‌های دوم و سوم پرسپولیس را زدند. گل پیروزی‌بخش پرسپولیس دقیقه ۶+۹۰ توسط اورونوف وارد دروازه میهمان شد.

پرسپولیس در عین ناباوری، بازی سه هیچ باخته در نیمه اول را در پایان ۳-۴ برد تا با تساوی استقلال در مازندران به صدر جدول برود. اگر نتیجه نیمه اول بازی پرسپولیس باقی می‌ماند و استقلال در قائمشهر می‌برد، قهرمانی برای پرسپولیس تقریبا محال می‌شد. اما حالا پرسپولیس صدرنشین لیگ برتر شده است.

اتفاق ویژه: هفته‌‌ای که به تعویق افتاد، سکوتی که برقرار نشد

شش قدم؛ شاهکار پرسپولیس در شبی رویایی، نکونام: عکسش روی کمد مدیر فدراسیون است - BBC News فارسی (2)

منبع تصویر، Tarafdari

رقابت‌های این هفته فوتبال ایران، قرار بود سه‌شنبه اول خرداد ۱۴۰۳ به صورت همزمان برگزار شود. اما سقوط بالگرد رئیس جمهوری و همراهانش، برگزاری این مسابقات را تا روز جمعه به تعویق انداخت.

با تصمیم فدراسیون فوتبال ایران، مقرر شد تمامی مسابقات با یک دقیقه سکوت به احترام درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهانش برگزار شود. اما صداوسیمای حکومتی مجبور شد در زمان پخش دقایق ابتدایی بازی و زمان سکوت تیم‌ها، صدای ورزشگاه‌ها را قطع کند، چون تماشاگران ورزشگاه‌های تهران و قائمشهر سکوت نکرده بودند.

همراهی نکردن تماشاگران بازی‌هایی که در ورزشگاه‌های آزادی تهران و وطنی قائمشهر برگزار می‌شد، در شبکه‌های اجتماعی نیز مورد توجه کاربران قرار گرفت.

تیم هفته: نساجی

شش قدم؛ شاهکار پرسپولیس در شبی رویایی، نکونام: عکسش روی کمد مدیر فدراسیون است - BBC News فارسی (3)

منبع تصویر، Irna

میان تیم‌های در آستانه سقوط، فولاد اهواز و نساجی قائمشهر بهترین نتایج را کسب کردند. فولاد در خانه، ذوب‌آهن را یک بر صفر شکست داد تا به بقا امیدوار شود. ولی نساجی مقابل استقلال صدرنشین و مدعی قهرمانی به تساوی بدون گل رسید.

بسته نگه داشتن دروازه مقابل تیمی که متخصص پیروزی‌های یک بر صفر یا با اختلاف یک گل در طول فصل بوده، کار ساده‌ای نبود. نساجی برای بقا در لیگ برتر، برای پیروزی مقابل استقلال وارد زمین شد. آرایش اولیه ۳-۳-۴ این تیم در ابتدای مسابقه نشان می‌داد که ساکت الهامی برای کسب نتیجه تیمش را به زمین فرستاده است.

ریسک بازی هجومی مقابل استقلال، هرچند که بسیار بالا بود، اما نساجی در تمام طول مسابقه آن را پذیرفت. در نیمه دوم استقلال احتمالا با این تصور که پرسپولیس در آزادی شکست خواهد خورد، هم دست از حمله کشید و هم از ضدحمله. در نقطه مقابل نساجی با این ذهنیت که ممکن است یکی از رقبایش برای بقا، هر سه امتیاز بازی را در تهران کسب کند، تمامی تلاش خود را برای به دست آوردن پیروزی خرج کرد.

نساجی هرچند به نتیجه‌ای برای پیروزی نرسید، اما با کسب یک امتیاز، همچنان فاصله‌اش را با دو تیم در حال سقوط حفظ کرد. همچنین این تیم موفق شد معادله صدرجدول را نیز به هم بزند و پرسپولیس را در فاصله دو هفته مانده به پایان لیگ برتر، به صدر برساند.

مربی هفته: اوسمار ویرا

شش قدم؛ شاهکار پرسپولیس در شبی رویایی، نکونام: عکسش روی کمد مدیر فدراسیون است - BBC News فارسی (4)

منبع تصویر، Tasnim

عبدالله ویسی سرمربی فولاد به دلیل پیروزی یک بر صفر مقابل ذوب‌آهن، محرم نویدکیا برای پیروزی باارزش یک بر صفر مقابل ملوان در انزلی و اوسمار ویرا برای پیروزی مطلق در نیمه و رسیدن تیمش به صدر جدول، هر سه شایسته عنوان بهترین مربی هفته هستند.

فولاد با پیروزی خانگی یک بر صفر مقابل ذوب‌آهن به بقا امیدوارتر شد. مس رفسنجان یکی از شگفتی‌سازهای فصل جاری را مغلوب کرد و جایگاه خودش را به صورت کامل در میانه جدول تثبیت کرد.

اما اوسمار ویرا، برنده مطلق نیمه مربیان بود. او ضعف‌های دفاعی تیمش را به خوبی در نیمه دوم رفع کرد، تیمی که سه بر صفر شکست خورده بود را از لحاظ روحی نجات داد و با بازیخوانی حریف، از جمله تاکتیک آفسایدگیری دقیق استقلال خوزستان موفق شد بهترین راهکارها را برای رسیدن به ۴ گل پیروزی‌بخش پیدا کند.

بازیکن هفته: علیرضا کاظمی

شش قدم؛ شاهکار پرسپولیس در شبی رویایی، نکونام: عکسش روی کمد مدیر فدراسیون است - BBC News فارسی (5)

منبع تصویر، Tarafdari

علیرضا کاظمی هر آن‌چه خواست در محوطه جریمه پرسپولیس کرد. دریبل زد، از آفسایدگیری گریخت، پاس گل داد و گل زد.

او در حالی هر لحظه دروازه پرسپولیس را تهدید می‌کرد که در ترکیب استقلال خوزستان به عنوان هافبک چپ به میدان رفته بود، نه به عنوان مهاجم.

علیرضا کاظمی، هافبک چپ استقلال خوزستان، بهترین بازیکن تیمش و بهترین بازیکن هفته بود. او هرچند در این بازی مقابل ضعیف‌ترین بازیکن هفته یعنی علیرضا بیرانوند، درواز‌بان پرسپولیس، قرار گرفت، اما در زدن ضربات آخر خود به حدی دقت کرد که در نیمه نخست دو گل از سه گل تیمش را زد.

کاظمی ابتدا در چهارمین دقیقه نیمه نخست و پس از آن در چهارمین دقیقه وقت‌های تلف شده همین نیمه، دروازه پرسپولیس را گشود. او روی گل دوم تیمش که توسط آسو رستم زده شد هم تاثیرگذار بود. بدون در نظر گرفتن نتیجه دیدار تیم‌های پرسپولیس و استقلال خوزستان، او بهترین و تاثیرگذارترین بازیکن هفته بود.

علیرضا کاظمی در سمت چپ استقلال خوزستان و سمت راست پرسپولیس از هافبک‌های حریف در زمان حمله بازیکنانی بی‌اثر ساخته بود.

گل هفته: سعید سحرخیزان

گلی که سعید سحرخیزان در نیمه اول دیدار تیم‌های گل‌گهر و آلومینیوم زد، فنی‌ترین و زیباترین گل هفته بود. این گل هرچند به ارزش گل‌هایی که تیم‌های صدرنشین و قعرنشین که در آستانه قهرمانی یا در خطر سقوط هستند اهمیت نداشت، اما ارزش فنی‌ گل مهاجم گل‌گهر چشم‌گیر بود.

سعید سحرخیزان در دقیقه نوزدهم با ضربه قیچی از بغل خود درون محوطه جریمه آلومینیوم یکی از گل‌های به یادماندنی خود در این فصل را زد و بهترین گل هفته را خلق کرد.

شش قدم؛ شاهکار پرسپولیس در شبی رویایی، نکونام: عکسش روی کمد مدیر فدراسیون است - BBC News فارسی (2024)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Ms. Lucile Johns

Last Updated:

Views: 5601

Rating: 4 / 5 (61 voted)

Reviews: 92% of readers found this page helpful

Author information

Name: Ms. Lucile Johns

Birthday: 1999-11-16

Address: Suite 237 56046 Walsh Coves, West Enid, VT 46557

Phone: +59115435987187

Job: Education Supervisor

Hobby: Genealogy, Stone skipping, Skydiving, Nordic skating, Couponing, Coloring, Gardening

Introduction: My name is Ms. Lucile Johns, I am a successful, friendly, friendly, homely, adventurous, handsome, delightful person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.